زمینه‌های تکنولوژیک مؤثر در گسترش معماری مدرن

زمینه‌های تکنولوژیک مؤثر در گسترش معماری مدرن

 

تکنولوژی ما در معماری است، یعنی معماری از بطن تکنولوژی زائیده شده و می‌شود. این نکته نه تنها در مورد معماری مدرن بل در معماری کلاسیک و از آن پیشتر در نخستین بناهایی که آدمی ساخته صادق است. در واژه Architechture به معنی معماری که اکنون در زبان‌های اروپایی یا بیشتر آنها رایج است،‌تِخ یا تِک (tech)  اصل یونانی دارد و در واژه technology نیز موجود است و این خود مؤید این معنی است.

 

یکی از دلایل اصلی بریدن معماری مدرن از نئوکلاسیک قرن نوزدهم نیز ـ چنانکه می‌دانیم ـ این بود که این معماری از اصل خود به دور افتاده بود؛ بدین معنی که در نئوکلاسیک ظاهر ساختمان کلاسیک (یا رنسانس و یا باروک) ساخته می‌شد اما با تکنولوژی یا تکنیک جدیدی که تازه آن زمان شناخته شده بود.

ادامه مطلب   
نویسنده : خانه عمران ; ساعت ٩:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۳٠


سبک های هنری

سبک های معماری

اکسپرسیونیسم انتزاعی

جنبش هنری آمریکایی مربوط به دهه 40 که بر اهمیت  به کار گیری رنگ و فرم به شیوه ای غیر نمایشی تا کیدداشت. جکسون پالاک از بنیان گذاران این تحول تکنیکی است  که با پاشیدن مستقیم لکه های رنگی بر بوم  سعی در ارایه حالات نیمه خودآگاه ونگاه های درونی خود در واقعیت داشت.

 Art Decoآرت دکو

سبکی هنری مربوط به دهه 1920 که از مشخصه های آن استفا ده از فرم های شکسته و منحنی و به کار گیری تزئینات تجسمی و رنگین  بود. ساختمان کرایسلر در نیویورک ارز نمونه های اصلی این هنر در معماری است .

آرت نوو

سبکی هنری مربوط به دهه آخر قرن نوزدهم مشتمل برمعماری  هنر های گرافیک و دکوراسیون داخل . این هنر با فرم های پیچشی و خطوط برجسته وساختاری نامتقارن همراه است .برخی منتقدین این سبک هنری را نقطه آغازین معماری مدرن می دانند...

ادامه مطلب   
نویسنده : خانه عمران ; ساعت ۸:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۳٠
تگ ها : معماری


هدف و ماهیت معماری

 هدف و ماهیت معماری

اولین و شاید اساسی ترین سوالی که برای هر شخصی که با معماری سرو کار دارد پیش می آید این است که : معماری چیست و ماهیت آن کدام است؟

 یافتن پاسخی صحیح برای این سوال برای هر دانشجوی معماری کمکی بزرگ به طی کردن مسیر پیشرفت و تعالی دراین رشته می باشد . برخی از بزرگان این رشته معتقدند که معماری تنها ایجاد فضاست چنانکه فیلیپ جانسون می گوید: « بعضی در جستجوی مفهوم معماری اند. چه مفهومی ؟ معماری تنها ایجاد انواع جدید فضاهاست.»

پیتر آیزنمن می گوید: «کاری که معماران برای مردم انجام می دهند چیزی است جز فکرکردن به عملکرد صرف که ما می دانیم باید انجام دهیم. چیزی بیش از حل مساله سرپناه و ساخت یک مکان .همه ما این کارها را انجام می دهیم ولی کار دیگری هم می کنیم و آنچه که کاری را به یک اثر بزرگ و تاریخی تبدیل می کند همان چیز دیگر است. و این مشکل ترین مساله دنیاست. چون اگر از معماران بپرسید چه چیزی کار را به یک اثر معماری تبدیل می کند خیلی ها نمی توانند به آن پاسخ دهند. »

شاید از این روست که سرانجام کار به آنجا می انجامد که پیترآیزنمن بر خود می بالد که توانسته است خانه ای طراحی کند که آنچنان ضدعملکرد است که صاحب آن که یک ریاضیدان است نمی تواند در آن زندگی کند. چرا که در وسط اتاق خواب آن ستونی قرار دارد که مانع آن می شود که در آنجا تختخواب گذاشت ؟

 

ادامه مطلب   
نویسنده : خانه عمران ; ساعت ۸:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۳٠
تگ ها : معماری


سرزمین اهورایی

 تخت جمشید

تخت جمشید دوازده و نیم هکتار است.سنگهای مورد استفاده در تخت جمشید از دو جنس هستند.سنگ صخره ای از جنس آهکی به رنگ خاکستری شفاف که از کوه های اطراف بودند و سنگ صخره ای از جنس آهکی ولی سخت تر و به رنگ خاکستری مایل به سیاه که ازمعدن های سنگ در نزدیکی تخت جمشیدمی آوردند...

ادامه مطلب   
نویسنده : خانه عمران ; ساعت ٥:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۳٠


به سرزمین مادری من خوش آمدید

من فکر می کنم هرکسی حق ندارد عجولانه خود را معمار بنامد بی آنکه از کودکی از پله های این علوم بالا رفته باشد و با این گونه دانش ، هنرها و علوم مختلف پرورش یافته ، به اوج سرزمین مقدس معماری برسد. شاید در نزد بی تجربه ها شگفت نماید که طبیعت انسانی بتواند اینچنین موضوعات زیادی را درک کند و به خاطر بسپارد. اگرچه مشاهده ی این امر که تمامی علوم پیوندی مشترک از یگانگی و وحدت دارند ، به این باور منجر خواهد شد که امر مزبور به سادگی می تواند تحقق یابد.

البته اینکه پیتئوس ( سازنده معبد میروانا در پیرنه ) گفت : « معمار باید در تمام هنر ها و علوم خبره باشد ، بسیار بیش از مردانی که هر یک با کار خود و ممارست در آن ، یک مبحث را به حد کمال رسانیده اند . » در واقع تحقق نمی یابد.

پس معمار نباید باشد و نمی تواند باشد ادیبی چون ارسطرخس ، هر چند از ادب بی بهره نباشد ، نیز موسیقی دانی چون اریسو کزنوس هرچند از موسیقی به بهره نباشد و نیز نقاشی چون آپلس هر چند در طراحی بی مهارت نباشد و پزشکی چون بقراط هر چند از طب بی بهره نباشد.

 

  
نویسنده : پرشین بلاگ ; ساعت ٥:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۳٠
تگ ها : هنر ، معمار